Marieke neemt ons mee buiten de muren van de hoge cultuur. We krijgen meer te weten over de niet mis te verstane maatschappijkritiek van de spellekes van de bekende pop Pierke en het anarchistische protesttheater van Vuile Mong en de Vieze Gasten door gesprekken met dr. Sarah J. Adams en dr. Ruben Vanden Berghe.
Route
Wandel de route mee via het kaartje hieronder!
-
- Eerste buurthuis van de Vieze Gasten (Sleepstraat 150)
- Kartuizerlaan 63-103: Beluik van Schelstraete (Kartuizerlaan 63-103)
- Voormalige Caermersklooster (Lange Steenstraat 14)
- Huis van Alijn (Kraanlei 65)
- Prinsenhof
- Voormalige Rabottorens (kruispunt Bachtenwalle en Rabotstraat)
- Huidige buurthuis Bij de Vieze Gasten (Haspelstraat 31) en het Pierkespark
Gasten van deze week
Sarah J. Adams is universitair docent moderne Nederlandse letterkunde. Haar expertise bevindt zich op het kruispunt van achttiende- en negentiende-eeuwse literatuur, postkoloniale theorie, identiteitsvorming en populaire cultuur.
Ruben Vanden Berghe is doctor in de moderne Nederlandse letterkunde. Zijn onderzoek focust op de moderne en hedendaagse Nederlandstalige roman, verteltheorie, poëzie en nieuwe media.
Besproken fragmenten
- Vuile Mong en zijn Vieze Gasten, ‘Het Apekot.’ Week End, (België), 1974.
- J.Boes, ‘Het Spelleke van de Muide.’ in: Oost-Vlaanderen 2. 1, 1953, pp. 8-14
- J. Boes, Keizer Karel en Pier de Bakker. (Gent), 1979.
- Vuile Mong en zijn Vieze Gasten . ‘We hebben geen bomen.’ Op: Vuile Mong en zijn Vieze Gasten. Decca (Gelgië), z.j.
- Vuile Mong & Vieze gasten. ‘’t is Onze Wijk, ’t is Onze Buurt.’ Op: Bommerskonten. Omega International (België), 1978.
- Pierke Pierlala, ‘Drei kluite. Live in Gent op 15/01/2023’. 2023.
Achtergrondmuziek
- Johannes Brahms. ‘Dubbelconcerto in A mineur, Op. 102: III. Vivace non troppo.’ Skidmore College Orchestra, publiek domein.
- Antonin Dvorak. ‘Slavische dansen, Op. 46: Polka in Ab majeur.’ Cleveland Orchestra, George szell, Publiek domein.
- Claude Debussy. ‘Arabesque: Allegretto scherzando.’ Luis Kolodin, Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
- Julius Fucik. ‘Florentiner Marsch, Op. 214.’ United States Marine Band, John Bourgeois, Creative Commons Attribution 3.0.
- Edvard Grieg, ‘Peer Gynt suite nr. 1, Op. 46: III. Anitra’s dans.’ Czech National Symphony Orchestra, Creative Commons Attribution 3.0.