In deze laatste aflevering maken we kennis met rebelse literaire stemmen uit de jaren ’60. Walter De Buck vertolkte de opstandige liedjes van Karel Waeri uit de negentiende eeuw en werd zo zelf een rebels cultfiguur. Pjeroo Roobjee schopte als experimenteel schrijver, kunstenaar en performer tegen heel wat heilige huisjes van de ‘provinciestad’ Gent. Onze vakkundige gidsen doorheen deze verhalen zijn Lieselot De Taeye en Lars Bernaerts.
Route
Wandel de route mee via het kaartje hieronder!
- Café Trefpunt (Walter De Buckplein 5)
- Bij Sint-Jacobs
- Korenmarkt
- Vanderdonctdoorgang
- Voormalige Veerstraat (Veermanplein)
Gasten van deze week
Lieselot De Taeye is doctor is de moderne Nederlandse letterkunde. Ze werkte reeds rond experimentele literatuur uit de lange jaren zestig en de rol van religie en Midden-Afrikaanse kosmologieën in verhalen over Congo.
Lars Bernaerts is professor moderne Nederlandse letterkunde. Zijn onderzoek beslaat moderne en experimentele literatuur in het Nederlands, de hedendaagse roman, literaire neo-avant-gardes, verteltheorie en het literaire hoorspel.
Besproken fragmenten
- Karel Waeri.”Onze fabrieksmeisjes,” op: Karel Waeri, den Gentschen “Béranger”, Walter De Buck, CNR Records (Weesp & Brussel), 1986.
- Karel Waeri.”De controleurs,” op: Karel Waeri, den Gentschen “Béranger”, Walter De Buck, CNR Records (Weesp & Brussel), 1986.
- Pjeroo Roobjee, De bleke gebeurtenismaker (acts). De Roze Ekstraverte laagmuurbibliotheek (Gent, Amsterdam & Detroit), 1969.
Achtergrondmuziek
- Johannes Brahms. ‘Dubbelconcerto in A mineur, Op. 102: III. Vivace non troppo.’ Skidmore College Orchestra, publiek domein.
- ‘French Four.’ Leizime Brusoe, 1934-1942, Publiek domein.
- George Gerschwin, ‘An American in Paris,’ Creative Commons.
- George Gerschwin, ‘Rhapsody in Blue,’ Creative Commons.
- ‘Natchez under the hill.’ Lon Jordan, 1934-1942, publiek domein.