Aflevering 4: Balorige periodiek: achttiende-eeuwse satirische tijdschriften, en Provo in de jaren ‘60

In deze aflevering maken we kennis met satirische tijdschriften uit Gent. Het tijdschrift brengt maatschappijkritiek dicht bij de mensen. De censuur lag op de loer, zeker in het revolutietijdvak en de woelige jaren ’60. Het weerhield de Gentse tijdschriftenmakers er niet van om scherpe opinies de wereld in te sturen. Lieselot De Taeye en Kornee van der Haven nemen ons mee.

Route

Wandel de route mee via het kaartje hieronder!

  1. Sint-Jorisbrug
  2. Klokke Roeland (Poeljemarkt)
  3. De Poel
  4. Predikherenlei
  5. Het Keetje (Sint-Pietersnieuwstraat 124)
  6. Redactieadres van Eindelijk (Guinardstraat 4)
  7. Sint-Pietersplein

Gasten van deze week

Kornee van der Haven is professor vroegmoderne Nederlandse letterkunde. Zijn onderzoek is voornamelijk gericht op vroegmoderne lyriek en theater van de 17de en 18de eeuw, en verkent de verwevenheid van literatuur, politiek, geweld en identiteit.
Lieselot De Taeye is  doctor is de moderne Nederlandse  letterkunde. Ze werkte reeds rond experimentele literatuur uit de lange jaren zestig en de rol van religie en Midden-Afrikaanse kosmologieën in verhalen over Congo.

Besproken fragmenten

  • Anon. ‘Overwinningslied Brabantse omwenteling’, z.j.
  • De sysse-panne 2, 1797.
  • Dagelyks nieuws van Klokke Roelandt 11, 1793.
  • Guido Van Meir. De eerste Wonderboy Peperbak. De Vlijtige Vlieg (Antwerpen), 1967.

Achtergrondmuziek

  • Johannes Brahms. ‘Dubbelconcerto in A mineur, Op. 102: III. Vivace non troppo.’ Skidmore College Orchestra, publiek domein.
  • Wolfgang Amadeus Mozart. ‘Pianosonata nr. 18 in D majeur, K. 576: III. Allegretto.’ Chee-Hang See, Publiek domein.
  • Joseph Haydn. ‘Klaviersonata in Eb majeur, Hob. XVI:52: III. Finale. Presto.’ Mehmet K. Okonsar, Creative Commons Attribution 3.0.
  • Wolfgang Amadeus Mozart. ‘Pianosonata nr. 15 in F majeur, K.533/494: I. Allegro.’ Jonathan Biss, Creative Commons Attribution 3.0.
  • Joseph Haydn. ‘Klaviersonata in c majeur, Hob. XVI:50: I. Allegro.’ Mehmet K. Okonsar, Creative Commons Attribution 3.0.